Ładowanie aut elektrycznych – Wszystko, co warto wiedzieć.

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, od 2035 roku wprowadzona zostanie całkowita prohibicja rejestracji nowych pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe. Jest to istotny krok naprzód w realizacji ambitnego celu, jakim jest osiągnięcie neutralności emisyjnej CO2 w sektorze transportu do 2050 roku. Działania te są odpowiedzią na pilną potrzebę redukcji śladu węglowego i walki ze zmianami klimatycznymi, a także świadectwem zaangażowania w ochronę naszej planety dla przyszłych pokoleń.

Dokonując wyboru samochodu elektrycznego, stajesz się nie tylko konsumentem, ale także ambasadorem zrównoważonego rozwoju. W 3OZE wierzymy, że poprzez wspólne działania, możemy uczynić świat lepszym miejscem dla nas i przyszłych pokoleń. Zapraszamy Cię do dołączenia do naszej społeczności osób, które podjęły ten świadomy krok w kierunku bardziej ekologicznej przyszłości. Razem możemy napędzać zmianę w stronę bardziej zrównoważonego świata.

Gdzie można naładować nasz samochód?

Od momentu wejścia w życie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zatwierdzonej 11 stycznia 2018 roku, krajobraz miejski zaczął się dynamicznie zmieniać, adaptując się do rosnących potrzeb posiadaczy aut elektrycznych. Stacje ładowania tych pojazdów stają się coraz bardziej powszechne, zwłaszcza w miejscach publicznych takich jak galerie handlowe czy centra miast, oferując użytkownikom dostęp do infrastruktury niezbędnej do ładowania ich pojazdów.

Różnorodność dostępnych stacji ładowania, od stacji średniego ładowania do stacji szybkiego ładowania, umożliwia użytkownikom wybór opcji najbardziej odpowiadającej ich potrzebom i harmonogramowi. Szybkie ładowanie, choć jest najefektywniejszą metodą naładowania akumulatora w krótkim czasie, wymaga jednak spędzenia w okolicach stacji ładowania około 40 minut, by naładować pojazd, jak na przykład Skoda Enyaq iV, do 80% jego pojemności. Jest to również opcja, która wiąże się z wyższymi kosztami.

Ceny za ładowanie różnią się w zależności od operatora stacji oraz wybranej mocy i prędkości ładowania. Dla wolniejszych stacji AC ceny mogą rozpoczynać się od 1,31 zł za 1 kWh w sieci Tauron, przechodząc przez 1,89 zł w sieci Orlen Charge, aż do 2,20 zł w sieci GreenWay. Szybsze stacje DC proponują ceny odpowiednio wyższe: 2,31 zł (Tauron), 2,89 zł (Orlen Charge), i 3,40 zł (GreenWay). Z uwagi na te różnice, regularne korzystanie z szybkich stacji ładowania może znacząco zwiększyć miesięczne wydatki na utrzymanie pojazdu elektrycznego.

Warto również zwrócić uwagę na potencjalne kolejki do stacji ładowania, które mogą dodatkowo wydłużać czas oczekiwania na możliwość naładowania pojazdu. Ponadto, intensywne korzystanie z szybkiego ładowania może mieć negatywny wpływ na żywotność akumulatorów w pojazdach elektrycznych. Dlatego niektórzy producenci zalecają umiarkowane korzystanie z tej metody ładowania.

Alternatywa – ładowanie w domu

Ładowanie pojazdu elektrycznego w komforcie własnego domu jest możliwe dzięki standardowym gniazdkom elektrycznym 230V, obecnym w każdym gospodarstwie domowym. Do takiego ładowania wykorzystywana jest mobilna ładowarka, będąca standardowym elementem wyposażenia każdego elektrycznego auta. Należy jednak mieć na uwadze, że metoda ta ma swoje ograniczenia, przede wszystkim ze względu na niską moc ładowania, co skutkuje długim czasem ładowania – czasem nawet do 24 godzin. Dla wielu użytkowników taki czas oczekiwania nie jest akceptowalny.

Rozwiązaniem tego problemu są domowe ładowarki AC, dostępne w formie naściennych wallboxów lub wolnostojących słupków. Oferują one znacznie szybsze ładowanie dzięki wyższej mocy. Urządzenia te różnią się między sobą szeregiem parametrów, takich jak poziom dostarczanej mocy, typy wtyczek, zabezpieczenia, a także dodatkowe funkcje smart, takie jak zdalne zarządzanie systemem ładowania. Ceny tych urządzeń mogą się różnić, ale średni koszt zakupu to około 3000 zł, do czego należy doliczyć koszt instalacji, mogący wynieść kilkaset złotych. Wybór domowej stacji ładowania to inwestycja, która zwraca się nie tylko poprzez znaczne skrócenie czasu ładowania – do około 3 godzin przy mocy 22 kW – ale również poprzez większą wygodę i oszczędności w porównaniu do korzystania z droższych stacji szybkiego ładowania.

Kwestia instalacji stacji ładowania w domach jednorodzinnych jest stosunkowo prosta – zazwyczaj montuje się je na ścianach garażu lub na specjalnie przygotowanym słupku. Sytuacja komplikuje się w przypadku budynków wielorodzinnych, gdzie wymagana jest zgoda spółdzielni mieszkaniowej oraz dopełnienie formalności administracyjnych. Mimo tych wyzwań, przepisy zmierzają w kierunku ułatwienia dostępu do infrastruktury ładowania. Od 2025 roku, nowe budynki lub te, które przechodzą termomodernizację i dysponują parkingiem na ponad 10 samochodów, będą musiały zapewnić infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych.

Oszczędne „tankowanie”? Z fotowoltaiką to możliwe

Zastosowanie instalacji fotowoltaicznej do własnych potrzeb energetycznych nie tylko przyczynia się do redukcji śladu węglowego, ale również otwiera możliwości ekonomiczne, szczególnie w kontekście ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki systemowi net-billing, który wszedł w życie w 2022 roku, nadwyżka energii wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne może być efektywnie wykorzystana do ładowania twojego elektryka. Jest to szczególnie istotne, gdy uwzględnia się rosnące zainteresowanie samochodami na prąd ze względów ekologicznych oraz ekonomicznych.

Jeśli stoisz przed decyzją o instalacji paneli fotowoltaicznych i równocześnie rozważasz zakup pojazdu elektrycznego, zalecamy przemyślane planowanie mocy instalacji PV, aby zapewnić wystarczające zasoby energii do regularnego ładowania samochodu. To kluczowe, by nie znaleźć się w sytuacji, gdzie energia generowana przez panele okazuje się niewystarczająca.

Kluczowe czynniki do rozważenia

Podczas projektowania wielkości instalacji fotowoltaicznej z myślą o ładowaniu pojazdu elektrycznego, ważne jest, by zrozumieć specyficzne potrzeby energetyczne wybranego modelu samochodu oraz oszacować przewidywany dystans, jaki planujesz pokonywać.

Przykładowo, jeżeli przyszły elektryk zużywa średnio 18 kWh energii na przejechanie 100 km (co przekłada się na 0,18 kWh na kilometr), a Ty planujesz rocznie przejechać 20 000 km, oznacza to całkowite roczne zapotrzebowanie na energię w wysokości 3600 kWh wyłącznie na potrzeby samochodu. Biorąc pod uwagę, że z 1 kW mocy zainstalowanej w panelach fotowoltaicznych możemy oczekiwać średnio około 1000 kWh wyprodukowanej energii rocznie, potrzebujesz więc dodatkowych 3,6 kW mocy instalacji PV, aby pokryć zapotrzebowanie energetyczne twojego pojazdu.

Zakładając, że zdecydujesz się na takie rozwiązanie, zyskujesz możliwość niemal bezkosztowego użytkowania samochodu elektrycznego, pomijając koszty konserwacji i ewentualnych napraw. Jest to nie tylko korzystne dla portfela, ale również dla środowiska, gdyż zmniejszasz popyt na energię z konwencjonalnych, często szkodliwych dla środowiska źródeł.

Wnioski dla posiadaczy „elektryków”

Planowanie instalacji fotowoltaicznej z myślą o przyszłym lub obecnym samochodzie elektrycznym to decyzja, która niesie ze sobą szerokie korzyści. Nie tylko umożliwia ekonomiczne i ekologiczne „tankowanie” pojazdu w domowym zaciszu, ale również przyczynia się do zwiększenia niezależności energetycznej. 

W 3OZE zachęcamy do takich rozwiązań, podkreślając ich znaczenie w dążeniu do zrównoważonego rozwoju i wspierania inicjatyw proekologicznych. Poprzez świadome planowanie swojej domowej infrastruktury energetycznej, możesz stać się częścią globalnej zmiany, dążącej do zmniejszenia emisji CO2 i ochrony naszej planety dla przyszłych pokoleń.